چهارمین دوره کاربردی و عملی ۴۸ ساعته طراحی تجربه کاربری ( UX Design )
چهارمین دوره کاربردی و عملی ۴۸ ساعته طراحی تجربه کاربری ( UX Design )
چهارمین دوره کاربردی و عملی ۴۸ ساعته طراحی تجربه کاربری ( UX Design )
چهارمین دوره کاربردی و عملی ۴۸ ساعته طراحی تجربه کاربری ( UX Design )
زمان شروع دوره : 23 آبان
آدرس دفتر : تهران خیابان کارگر شمالی، بعد از پل جلال آل احمد، دانشکده فنی دانشگاه تهران، دفتر مرکزی کانون کارآفرینی دانشگاه تهران
اطلاعات دوره
آدرس برگزاری دوره : تهران خیابان کارگر شمالی، بعد از پل جلال آل احمد، دانشکده فنی دانشگاه تهران، دفتر مرکزی کانون کارآفرینی دانشگاه تهران
توضیحات دوره
تجربه کاربری چیست؟
اگر بخواهیم تجربه ی کاربری را تعریف کنیم باید این طور بگوییم که: بهبود میزان رضایت کاربر با استفاده از افزایش کاربردپذیری و ایجاد رضایت در تعاملات بین کاربر ومحصول را تجربهی کاربری می گویند.
به زبان ساده تر، تجربه کاربری مناسب دقیقا همان عاملی است که باعث می شود مشتری تصمیم بگیرد که آیا دوباره به وب سایت شما بازگردد یا خیر، و همچنین تعیین میکند که شما در ذهن مشتری به فراموشی سپرده میشوید یا ماندگار; تجربهی کاربری خوب در هنگام تعامل با سایت شما به مشتری حس لذت بخشی را القا میکند، این حس هم میتواند از طریق مرتب بودن، با کیفیت بودن و سرعت مناسب فرایندهایی که قرار است مشتری برای رسیدن به یک هدف خاص طی کند باشد و هم موارد دیگر از قبیل مکان مناسب قرار گرفتن المانها و...
طراحی تجربه کاربری از دو بخش اصلی تشکیل شده است: بخش تحقیق و بخش طراحی، بخش تحقیق که به آن Research گفته میشود، قبل از طراحی انجام میشود و در حقیقت مقدمهی طراحی وب سایتی متناسب با نیاز کاربران را فراهم می کند.
یک طراح تجربه کاربری طرح هایی را ارائه میکند که برای کاربر نهایی، کاربردی و جذاب باشد ودرعین جذابیت کاربر بتواند به راحتی به هدفی که در تعامل با آن وب سایت دارد برسد.
دلایل اهمیت تجربه کاربری برای کسبوکارها
ماریسا مایر میگوید: « تجربه کاربری، مهمترین عامل برای رسیدن به موفقیت است.»
مایر، عضو مستعفی هیات مدیره شرکت یاهو و قائممقام بخش محصولات جستجو و تجربه کاربری شرکت گوگل، دریافت این تجربه کاربری است که برند تجاری را میسازد، نه خود کسبوکار.
چرا تجربه کاربری برای برندهای بزرگ دنیا تا این اندازه بااهمیت شده است؟ پاسخ این سوال در قاطعیتی نهفته است که قریب به اتفاق کسبوکارها با آن مواجهند، یعنی رقابت. رومن نوریک، یکی از طراحان شرکت گوگل، از مایر یک گام جلوتر رفته و اظهار داشته است که سرمایهگذاری بر روی تجربه کاربری در غالب موارد تفاوت میان کسبوکارهایی را نشان میدهد که رشد میکنند و آنهایی که شکست میخورند.
اما تجربه کاربری دقیقا چه ارمغانی برای کسبوکارها دارد؟ در زیر به چند مورد اشاره میکنیم:
1- همسویی با اهداف و ارتباط با کاربران
چه کسبوکار شما الکترونیکی باشد، چه نباشد، وبسایت مهمترین عامل موفقیت کسبوکار شما است. درصورتیکه وبسایت شرکت شما کاملا منطبق با اهداف سازمانی باشد، توسعهدهندگان وب میتوانند به نحو قابلتوجهی در زمان صرفهجویی کنند.
کاربران به نحو حیرتانگیزی تنبل هستند که این مساله در موفقیت کسبوکارها تاثیر منفی دارد؛ در نتیجه، وبسایتها باید با توجه به پتانسیلی که برای کسب درآمد برای کسبوکارها دارند، بسیار خوب طراحی شده باشند. همچنین، باید تجربهای را برای کاربران ایجاد کنند که موجب ماندگاری آنها و مهمتر از آن کسب درآمد برای صاحبان کسبوکار باشد.
2- رشد کسبوکار
چالش طراحان رابط کاربری بازگشت سرمایه (ROI) کسبوکار بهواسطه تجربه کاربری است. تصمیمگیرندگان باید قانع شوند و اگرچه ممکن است مدیران سازمانها مفاهیم توسعه وب را درک نکنند و حتی اعتقادی به تجربه کاربری نداشته باشند، بهطور قطع این را قبول دارند که هرچه برای تجربه کاربری هزینه کنند، به اندازه 100 برابر بازگشت سرمایه برای ایشان در پی خواهد داشت.
سادگی کار یکی از بایدهای وبسایتهاست و وبسایتی که راه را برای کاربر هموار میکند، قطعا باعث افزایش فروش خواهد شد و این برای مدیران بهمنزله پایان خوش است.
3- آگاهی درباره برند
شرکت اپل تلفن هوشمند را اختراع نکرده، فیس بوک نخستین شبکه اجتماعی نبوده و پیش از گوگل موتورهای جستوجوگر دیگری نیز وجود داشته است. همه ما «لری پیج» و «سرگی برین» را می شناسیم و افرادی چون «مارک زوکربرگ» و «استیو جابز» اخیرا بزرگنمایی شدهاند.
باید گفت اینها افراد برجستهای نیستند. دیدگاه اصلی این رهبران ایجاد یک برند تجاری و مهمتر از همه ارائه تجربهای فراموشنشدنی بوده است. زوکربرگ و جابز هردو بر این باور بودند که نتیجه تجربه کاربری مثبت، کسبوکاری است که میتواند یک برند تجاری باشد که در جبهه مخالف دیگر کالاها در بازار قرار گرفته است.
4- مصرفکنندگان خشنود
همانگونه که انتقال یک تجربه بد در شبکههای اجتماعی میتواند بار منفی با خود بههمراه داشته باشد، مشتریان راضی میتوانند تجربه خوب خود را به همین ترتیب منتشر کنند. انتقال بلادرنگ و بیواسطه ویژگی است که موجب شده شبکههای اجتماعی بتوانند تاثیری مثبت و قوی بر کسبوکار داشته باشند. مصرفکننده راضی محصول را به خانواده و دوستان خود معرفی میکند و از آنجایی که مشتریان حکم طلا را برای فروشنده دارند، چنانچه این مساله با وفاداری مشتریان توام شود، آن برند میتواند شروع به خودنمایی کند.
تجربه کاربری امری نامحسوس
شاید یکی از مشکلاتی که باعث عدم موفقیت سایت ها می شود، عدم درک این است که اصلا تجربه کاربری چیست. بسیاری از افراد تنها یک ظاهر در سایتی را مشاهده می کنند و تصور می کنند که اگر سایت آنها هم به همان شیوه طراحی شود موفقیت را به دست خواهند آورد. اما آیا واقعا چنین است؟ خیر!
بسیاری از وب سایت هایی که بازدید های فراوانی دارند و به اصطلاح امروزی مشهور هستند، ممکن است موفقیت هایشان را از شیوه هایی که شما هم می توانید انجام دهید به دست نیاورده باشند. سایت هایی که سالیان سال است فعالیت می کنند، زمانی که شاید تعداد رقبا با امروز اصلا قابل مقایسه نبود، سئو پیچیدگی های کنونی را نداشت و بسیار کار آسان تر بود شروع کردند. قطعا شما هم وب سایت های مشابه زیادی که این چنین هستند می شناسید. اگر بخواهید از شیوه های آنها استفاده کنید، از روی آنها تقلید کنید باید بدانید که قطعا شما دچار شکست خواهید شد.
یک وبسایت، یک اپلیکیشن، یک محصول چگونه میتواند در اهداف خود موفق شود؟
کاربران چه تجربه ای از اپلیکیشن و یا وبسایت شما خواهند داشت؟
چه تفاوتی میان دو محصول است که باعث موفقیت یکی از آن ها میشود؟
تجربه کاربری یکی از موضوعات اساسی و حیاتی یک محصول است. علمی که به طراحان و برنامه نویسان کمک میکند تا یک محصول با ارزش خلق کنند. محصولی که کاربران بیشترین رضایت را از آن داشته باشند.
امروزه تنها پیاده سازی یک اپلیکیشن و یا وبسایت باعث موفقیت آن نخواهد شد بلکه با تمرکز و تحقیق روی کاربران و اهداف یک وبسایت باید بتوان تجربه کاربری شیرینی را برای مخاطبان فراهم کرد در غیر این صورت این محصول محکوم به شکست خواهد بود. ما اینجا از یک علم صحبت میکنیم، علم طراحی تجربه کاربری.
عده ای به اشتباه طراحی رابط کاربری را با تجربه کاربری یکی میدانند که این یک برداشت اشتباه است. تجربه کاربری یک موضوع گسترده می باشد که موارد بسیار مهمی را شامل می شود ، مواردی که بایستی در طراحی محصول ، سایت ، اپ یا ... در نظر گرفته شود.
اکنون کانون کارآفرینی دانشگاه تهران برای چهارمین بار دوره تخصصی آموزش تجربه کاربری را با استاد برجسته جناب اقای بابایی در دانشگاه تهران برگزار میکند.
"جهت مطالعه سرفصل های جزئی و دقیق حتما به وبسایت مراجعه فرمایید: https://lms.utkarafarini.com/uxdesign/